Ce e bine să știi înainte de a merge cu copilul la psiholog
- Ø Când apelăm la un
psiholog pentru copilul nostru?
- Ø Cum lucrează psihologul
cu un copil și cu părinții lui?
- Ø De ce sunt implicați
părinții în procesul terapeutic al copilului lor?
- Ø Cum se raportează
psihologul la copil în procesul terapeutic?
- Ø Ce întrebări îi sunt
adresate copilului de către psiholog? Tipuri de terapii pentru copii
Să mergem la un psiholog este un semn de sănătate și
normalitate. Să mergem la psiholog cu copilul când observăm diferite
comportamente nepotrivite sau întâmpinăm anumite dificultăți , este o
necesitate.
Dar sunt totodată și părinți care atunci când copilul lor
se comportă într-un anumit mod (indezirabil) , consideră problema doar a
copilului. Acest tip de abordare este una eronată deoarece comportamentul
copilului nu este altceva decât un simptom al întregii familii.
În astfel de situații, a trimite doar copilul în terapie
fără să înțelegi natura problemei, să accepți și să îți asumi partea ta de
răspundere, ca părinte, ar însemna să îi pui copilului o etichetă pe
frunte , în mod inutil fără să-l ajuți
cu adevărat.
1. Când apelăm la un psiholog pentru
copilul nostru?
Apelăm la psiholog când observăm anumite
întârzieri, deficiențe, modificări în comportament sau când ni se atrage
atenția de către educatori, profesori.
De asemenea, poți apela la un psiholog atunci
când observi că, copilul nu are răspunsuri adecvate solicitărilor, creează
adesea probleme persoanelor ce îl educă sau au grijă de el, este încăpățânat,
se ceartă frecvent cu cei din jur sau plânge des, nu stă singur sau manifestă
anumite comportamente nepotrivite, problematice. În general în aceste cazuri suspectăm probleme
rezultate din relația familie-copil.
Când observăm că un copil este mult mai
neatent decât alți copii de aceeași vârstă, învață greu, nu are limbajul
dezvoltat corespunzător sau suspectăm că are o întârziere cognitivă, ne putem
gândi la tulburări apărute în dezvoltarea neuropsihică.
2. Cum lucrează psihologul cu copilul
și cu părinții lui?
Atunci când lucrăm cu copii, prima ședință cu
psihologul/psihoterapeutul este cu familia (părinți, bunici,
persoanele care se ocupă de creștere/îngrijirea copilului) și nu cu copilul/adolescentul.
Scopul acestei discuții este de a detalia problema prezentă, modul de apariție
și derulare a acesteia, din trecut până în prezent, istoricul de viață al
copilului, chiar din perioada de sarcină a mamei.
Unii psihoterapeuți preferă însă să se
întâlnească prima dată cu copilul. Dacă este vorba despre un copil suficient de
mare (peste 6-7ani), nici această modalitate de abordare nu este greșită.
Comportamentul prietenos al terapeutului diminuează anxietatea copilului.
De la a doua ședință, se lucrează cu copilul având în cabinet unul sau ambii părinții ca observatori, în funcție de problema copilului și de vârsta lui. În acest moment, psihologul urmărește să descopere dacă problema copilului ține de relația părinților cu el sau este o problemă de dezvoltare neuropsihică și sunt necesare investigații suplimentare.
De la a treia ședință se reia discuția cu părinții, se împărtășește rezultatul observării din ședința anterioară și se stabilesc strategii de lucru viitoare: fie alte investigații, precum testări psihologice prin aplicarea unor teste standardizate, sau scale de evaluare a dezvoltării, fie investigații medicale, consult neuro-psihiatric.
După ce toate rezultatele de la specialiști
sunt pregătite, se stabilește planul de intervenție pentru copil. În funcție de
natura problemei se poate decide dacă se lucrează cu părinții, cu copilul sau
toți împreună.
3. De ce îi implicăm pe părinții în
procesul psihoterapeutic al copilului?
Părinții sunt implicați în acest demers pentru
că au nevoie să înțeleagă ce a dus la simptomele și comportamentul copilului,
cum se poate îmbunătăți comunicarea în familie și în ce fel interacțiunile
dintre ei și copii, sau cele din cuplu ori familia extinsă, pot menține sau
accentua acele simptome.
Părinții devin astfel coterapeuți în procesul
psihoterapeutic în vederea implementării de noi reguli și comportamente. Astfel
de interviuri structurează în continuare și ce întrebări pune un psiholog unui
copil.
4. Cum se raportează psihologul la
copil, în procesul terapeutic?
Fie că este vorba de un copil sau un
adolescent, este important chiar de la prima ședință să-l implicăm în procesul
terapeutic. Nu este recomandat ca adolescentul/copilul să vină în mod forțat la
psiholog, iar în acest context contează ce întrebări pune un psiholog unui copil.
Procesul terapeutic nu își atinge obiectivele
atunci când clientul nu se simte în siguranță, relaxat sau dacă este „șantajat”
să vină la psiholog. Copilul/adolescentul trebuie să-și dorească să vină
la următoarea întâlnire cu psihologul.
Rolul psihologului/psihoterapeutului în
primele ședințe, precum și ce întrebări pune un psiholog unui copil, se
centrează în jurul implicării copilului în procesul terapeutic și pe
construirea unei relații de încredere cu acesta.
Un psihoterapeut lucrează de asemenea pentru a
înlătura așteptările și reacțiile negative ale copilului legate de psiholog și
tot ce se întâmplă în cadrul procesului terapeutic. Psihoterapia cu copilul/adolescentul
poate fi privită ca p o experiență pozitivă, de dezvoltare și de învățare,
chiar dacă nu este întotdeauna ușoară sau lipsită de dificultăți.
5. Ce întrebări pune un psiholog unui
copil?
Primul pas în terapia cu un copil este cel de
a-i explica ce este psihoterapia pe înțelesul lui, ce se va întâmpla în
mod practic în cabinet și cum îl va ajuta acest lucru pe el. De la început i se
explică copilului termenul de confidențialitate, pentru a-i crește gradul de
deschidere față de psihoterapeut. Desigur, i se va explica de câte ori se vor
întâlni și, eventual, pentru cât timp.
Când ne gândim la ce întrebări pune un
psiholog unui copil, pentru a identifica anumite așteptări greșite ale
copilului, este bine de știut că psihologul explorează fanteziile copilului,
prin întrebări precum: ce știe despre acest cabinet, dacă știe ce este
un psiholog și ce face, dacă știe de ce a venit la cabinet, cine l-a îndrumat
către psiholog, ce spun copiii din grădiniță/școală despre el/ea, ce înseamnă
anumite etichete pentru el.
Atunci când copilul este anxios,
neîncrezător, psihologul poate să-l lase pe copil să vorbească despre ce își
dorește – jucăria preferată, ce a făcut la grădiniță sau prietenul/a cel/cea
mai bun/ă.
Psihoterapeutul ascultă cu interes povestirea
copilului, iar când acesta aduce în discuție problemele sale, terapeutul este
pregătit să intervină în situația în care povestea devine neplăcută pentru
copil. Este nevoie de multă flexibilitate din partea psihoterapeutului, în
lucrul cu copilul.
Tipuri de terapii pentru copii
Anumite tipuri de tulburări comportamentale
sau emoționale conduc la un comportament „necorespunzător” al copilului în
familie și în societate. Unii copii pot avea dificultăți de adaptare în
colectivitate,sau diferite probleme de relaționare în colectivitate sau în
familie, unii pot avea tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție,
în timp ce alții pot avea alte tipuri de tulburări de comportament sau
emoționale.
Ce întrebări pune un psiholog unui copil
depinde de la caz la caz, în funcție de problema cu care s-a adresat copilul/adolescentul.Astfel
fiecare specialist utilizează anumite
tehnici și proceduri aplicate într-o anumită manieră pentru a atinge
rezultatele dorite, într-un timp diferit de la caz la caz. Dintre formele de
terapie aplicate în tulburărilor de
comportament sau emoționale, amintim:
Terapia cognitivă implică minimizarea anxietății
copilului, învățarea unor idei alternative și înțelegerea faptului că sentimentele
și dispozițiile afective ne modifică comportamentul.
Terapia comportamentală analizează comportamentul și îl
învață pe copil modalități diferite de a răspunde la situații într-un mod
adaptat.
Terapia prin joc este potrivită pentru copiii
mici, întrucât le permite să își manifeste problemele prin jocuri de rol sau
prin jocuri cu păpuși și obiecte senzoriale, filme pentru copii și artă.
Terapia familială, în cadrul căreia întreaga familie
este ajutată să înțeleagă ce anume generează problemele și cum să își
îmbunătățească abilitățile de comunicare, de gestionare și de rezolvare a
problemelor.
Terapia de grup este ideală pentru copii și
adolescenții care suferă din cauza unor probleme sociale, precum
timiditatea excesivă, hărțuirea la școală sau izolarea socială. Îi ajută pe
copii să își dezvolte reziliența și noi abilități în relațiile sociale.
Terapia scurtă, strategică este indicată pentru copiii care trebuie să se recupereze rapid din probleme de atenție, fobii și obsesii. Se folosesc exerciții de relaxare, jurnale personale, programe pe computer care țintesc remedierea anumitor comportamente-probleme.

Comentarii
Trimiteți un comentariu
Multumes pentru mesaj si interesul acordat acestui subiect!